Bemutatkozás

Az 1989-ben kizárólagosan magyar tulajdonosi háttérrel alapított Forgószárny Kft. légi szolgáltatások nyújtására szakosodott. Az alapítás óta eltelt - lassan 35 esztendőben - jelentős tapasztalatot és gyakorlatot szereztünk a teheremelés, mezőgazdasági tevékenység és katasztrófavédelmi feladatok ellátása területén.

A legbüszkébbek az általunk kifejlesztett egyedi és innovatív műszaki fejlesztéseinkre vagyunk, amelyekkel olyan problémákra kerestünk és találtunk megoldásokat, amelyek széles körben érintik a mezőgazdasági ágazatot.

Légi járművünk egy MIL MI-2 típusú HELIKOPTER - amely az általános felhasználás mellett olyan speciális esetekben is alkalmazható, amikor extrém körülmények miatt más katasztrófavédelmi módszerek kizártak, ezáltal hatékonyan tudjuk segíteni a védekezést esetleges erdőtűz vagy árvíz megfékezésénél.

Ezen szolgáltatásaink mellett évtizedek óta állandó meghívott vendégei vagyunk hazai és nemzetközi repülőnapoknak, valamint a különleges programokra nyitott nagyközönségnek is felejthetetlen élményeket kínálunk. Extrém helikopteres utasrepüléseink mellett Európában egyedüliként - a világ leghosszabb HeliBungee kötelével - szervezünk helikopteres bungee jumpingot, valamint akár több száz fős repülőtéri csapatépítő és egyéb rendezvényeket.

 

Csapatunk

 

Pilótáink

 


 

Heliforce csapatunk:

 

Apa és fia

 

Történetünk bővebben, a kezdetektől egészen napjainkig;

A 90-es évek előtt alapvetően három hely volt Magyarországon, ahol professzionális repülést lehetett végezni. mindenki vagy a Repülőgépes Szolgálatnál, vagy a Malévnál, vagy a katonaságnál dolgozott. Én 1989-ben döntöttem úgy, hogy megalapítom a saját vállalkozásomat. Ez nagyon nem volt egyszerű feladat, persze most sem az, éppen ezért nagyon büszke vagyok rá, hogy már lassan 35 éve és egyre bővülő csapattal működünk.

Valóban nagy feladat volt az önállósodás, hiszen egyrészt el kellett adnom a szolgáltatásainkat, másrészt az üzemeltetést is meg kellett oldanom, de ez is sikerült, és ma már jogosultak vagyunk egészen a nagy javítások elvégzésére is. Mindeközben folyamatosan a piacon kellett tartani a fókuszt, hogy milyen új szolgáltatásokra van igény, és ezeket az igényeket mi hogyan tudjuk kiszolgálni, azért, hogy eredményesen, hatékonyan tudjunk működni.

Cégünk neve a Forgószárny Kft., ám a repülős berkekben, - de azt hiszem már az üzleti életben is - inkább HeliForce-ként ismernek minket. Ez a név akkor vált szükségessé, amikor elkezdtünk külföldön is bemutatókat tartani, illetve mezőgazdasági munkákat végezni. Ezeket eleinte Kamovval (Ka–26), Dromaderral (PZL-Mielec M-18), valamint Turbo Chmelakkal (Zlin Z-37) végeztük. Akkoriban dugattyús és nem gázturbinás hajtóműves gépekkel dolgoztunk. Én voltam az első, aki akkor maszekként behoztam az első merevszárnyú mezőgazdasági célú repülőgépet, ez volt a Turbo Cmelak. Ez akkoriban nagyon kockázatos volt, hogy vajon ki tudjuk-e termelni az árát. Ezt is átalakítottuk, ami például teljesen új volt, hogy ejtőernyősöket ugrattam belőle. A gyári gépen ilyen applikáció nem volt. Alkalmassá tettük légi fényképezésre is. Ezek mind komoly fejlesztő munkák voltak.

Aztán elkezdtünk együttműködni Dobson Tiborékkal és a katasztrófavédelemmel, és egy nagyon komoly és régóta tartó kapcsolatot alakítottunk ki. Légi tűzoltással is foglalkoztunk, erre azonban nem volt annyira alkalmas a merevszárnyú repülő, hiszen a célterület gyakran elég messze volt a legközelebbi reptértől, ahol le lehetett szállni. Ezért aztán elkezdtük helikopterrel végezni az oltásokat, erre azonban nem volt alkalmas a Kamov, így végül - többek közt ezért is - típust kellett váltanom. Egyik szlovákiai látogatásunkkor merült fel először a MI-2es lehetősége, de én akkor szenvedélyesen szerettem a Kamovot - még most is ugyanilyen szívvel gondolok rá -, azonban nem voltam meggyőződve róla, hogy a MI-2 megfelelő lesz azokra a feladatokra, amelyeket mi végzünk.

Ám csak belevágtunk, és 30 év távlatából, már be kell látnom, hogy nagyon is alkalmas!

Természetesen mind, ami a reptechnikát és a belső kialakítását illeti, rengeteg dolgot meg kellett változtatunk a MI2-esen is. A műtrágyaszórást például ezzel a típussal már egy köteleken lógó felfüggesztett konténerből végezzük. A permetezéshez egyedi szórókeretet fejlesztettünk.

A fagykár/jégkár kivédésére is egyedi megoldásokat fejlesztettünk, amelyek azóta remekül működnek, ezért ezeket mind szabadalmaztattuk.

A légi tűzoltás területén egy teljesen egyedi és azóta is egyedülálló megoldást sikerült kifejleszteni, ez az úgynevezett belső tartályos légi tűzoltó rendszer. “Sajnos” ennek sok esetben nagyon nagy hasznát vettük. Gondolok itt akár a nagy szerbiai árvízre, ahol emberéleteket mentettünk, vagy akár Magyarországon a 13-as árvízre, a sok erdőtűzre. A bugaci erdőtűznél, ahol több mint ezer hektáros területen égett az erdő, az hihetetlenül nagy kihívás elé állított minket. Szerencsére sikerült megoldanunk, az éjszakai órákban közel 100 felszállás szerinti vízdobást végeztünk, rendkívül hatékony munka volt. Tudomásom szerint éjszakai tűzoltás azóta is kuriózum számba megy.

Átélve ezeket a katasztrófákat jó érzéssel tölt el, hogy a mentésben mi is segíthettünk. A tűzoltók között kivételes embereket ismerhettem meg. Ezek nagyon megindító dolgok, ezért mind arra inspirálnak, hogy folyamatosan együtt gondolkodjunk, és azon dolgozzunk, hogy ezekre a helyzetekre legyenek megoldásaink.

Ez mind-mind nagyon komoly műszaki és fejlesztő munka volt. Ez a világ szerencsére nem állt távol tőlünk, mert én egy fantasztikus csapattal dolgozom együtt, akikkel közösen képesek voltunk arra, hogy az ábrándjaimat megvalósítsuk, és folyamatosan fejlesztjük tovább.

Közösen elértük azt, hogy gyakorlatilag ebben a pillanatban egy olyan helikopterrel tudok repülni, ami a mezőgazdasági teljesítményét és a használhatóságát tekintve egy rendkívül jó gép. Nagyon üzembiztos, ugyanakkor ki tudja szolgálni azokat a célokat is, amik a bemutató repüléshez vagy a sportrepüléshez szükségesek.

A pirotechnikát, füstölő berendezést - mely a hiedelmekkel ellentétben sem emberre vagy állatra, sem pedig a növényekre nem veszélyes - is feltettük rá, ami szintén újdonság volt helikopteren, és azóta sem sok helyen látni. 

  • Mi az, ami téged motivál, hogy újabb és újabb hajmeresztő ötleteket valósíts meg?
  • A rettenetes természetem! :)

Viccet félretéve, ahhoz, hogy ne csak klasszikus utasrepüléseket csináljunk, hanem olyan különleges szórakoztató programokat tudjunk kínálnia hozzánk érkező vendégeknek, mint az extrém helikopterezés és a helikopterből történő bungee jumping, az nagyon nagyfokú technikai felkészültséget igényel, részemről és a csapat részéről is. Millió nagyon apró lépésből tevődik össze, rengeteg elméleti ismeretnek az értékelését és adaptációját jelenti erre a típusra, hiszen minden gép másképpen repül, és más-más dolgokat lehet vele megcsinálni. Az, hogy én mennyire vagyok felkészült ahhoz, hogy minőségében és biztonságában olyat tudjak produkálni, ami nem jelent veszélyt azok számára, akinek én valamit meg szeretnék mutatni élményként, az mindennél fontosabb.

Lépj kapcsolatba velünk!

Van kérdésed? Küldj nekünk üzenetet!

Az űrlap segítségével küldj nekünk kérdéseket, add meg az üzenet témáját, és mi rövid időn belül válaszolunk!

Heliforce
Heliforce Magyar Heliforce English Heliforce Deutsch